خواص پرکاربرد بنتونیت صنعتی

مهمترین خواصی که منجر می شود که  بنتونیت  به ماده ای پرکاربرد در صنایع مختلف تبدیل شود عبارتند از:

 

جذب آب و تورم

یکی از ویژگیهای اساسی بنتونیت جذب آب و گسترش آن است. با این حال، همه بنتونیت ها ظرفیت جذب مشابه و یکسانی ندارند.

سطح هیدراتاسیون و تورم این ماده بستگی به نوع یون قابل تعویض دارد که دارای قدرت هیدرولیکی و اختلافی می باشد.

تورم عمدتا به دلیل دو عامل است:

۱) جذب آب در سطح پلاکت

۲) نیروهای منفجره اسمزی

بنتونیت

بنتونیت سدیم، با شیوع کاتیون سدیم (Na +)، اجازه می دهد تا آب از طریق پلاکت ها نفوذ نماید، بنابراین باعث می شود که مولکولها و پلاکت ها از هم جدا شوند، که منجر به تورم می شوند.

برعکس، بنتونیت کلسیم با شیوع کاتیون کلسیم (Ca2 +)، در حالی که بسیار شبیه به هیدراته شدن است، به علت شارژ مثبت قوی آن، دارای خواص جذب پایین تری بوده و اجازه نمی دهد آب از طریق پلاکت ها نفوذ کند. در این مورد پلاکتها به جای فرو ریختن پوسته، پوسته گردند.

 

ویسکوزیته و تیزوتروپیک سوسپانسیون های آبی

هنگامی که بنتونیت در آب پراکنده می شود، سوسپانسیون های کلوئیدی بسیار پایدار با ویسکوزیته بالا و تیکستروپیک تشکیل می شود. در غلظت های بالا به اندازه کافی، این تعلیق ها بر روی ویژگی ژل منجر می شود. تعلیق زمانی شکل می گیرد که مولکول های آب به داخل پلاکت نفوذ کنند. در اینجا، پیوند های پل های هیدروژنی بوسیله اتم های هیدروژن موجود که در مولکول های آب تشکیل می شوند، پلاکتها از یکدیگر جدا میشوند، در حالی که از طریق آب بینابینی پیوند می یابند. وقتی که هنوز فرصت باقی مانده، یک مش تشکیل می گردد که ترکیب آب را جذب می کند.

بنتونیت

در مقابل، تحت اثر فشارهای مکانیکی، این ورقه ها تا حدی شکسته می شود، بنابراین اجازه می دهند تا پلاکتها آزادانه حرکت کنند. ویسکوزیته در این شرایط کمتر از دیگر مواقع است. این پروتئین معکوس sol-gel-sol با نام Thixotropy شناخته می شود. این خصوصیات و تعلیق های آبی بنتونیت عمدتا در حفاری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خواص کلوئیدی و ضد آب

هنگامی که آب توسط بنتونیت جذب می شود، یک ژل نیمه جامد با مقاومت فشاری بسیار قوی هیدرواستاتیک شکل می گیرد. پلاکت مونتموریلونیت می تواند به عنوان یک بسته نازک از لایه های بار منفی شناخته شود. با توجه به شارژ منفی آنها، در حالی که از طریق آب از بین می روند، یکدیگر را دفع می کنند. به این ترتیب، در حالی که موجب بروز پوسته پایدار در اطراف پلاکت تشکیل شده می گردد. هنگام اشباع شدن، این پوسته آب را حتی تحت فشار نیز دفع می کند. برای تمام این خصوصیات، بنتونیت در حوضچه ها و اسکله ها استفاده می شود تا از نفوذ خاک جلوگیری نموده و از نفوذ زباله ها جلوگیری می کند.

 

ملزومات اتصال در ریخته گری

این ویژگی بنتونیت عمدتا برای تولید شن و ماسه ریخته گری است. در این برنامه، بنتونیت با رطوبت مناسب، دانه های کوارتز را پوشش می دهد و به عنوان یک بافت همبند به کل توده عمل می کند. در این پوشش همگن، حتی در حداکثر فشرده سازی، آب در حالت بسیار “سفت و سخت” باقی می ماند، و به دانه های شن و ماسه اعمال می کند و حداکثر مقدار مقاومت قالب ماسه را ایجاد می کند. دمای انجماد بنتونیت بالاتر از سایر رس است. بنابراین، هنگامی که به عنوان یک افزودنی استفاده می شود، ماسه های سبز را با دوام تر، و به ویژه مقاومت در برابر استرس گرمایی را بالاتر می برد.

ریخته گری

 

خواص سطح (انعقاد – جذب)

جذب بنتونیت برای انواع آن  با توجه به آنالیز بسیار متفاوت می باشد.  انعقاد از طریق جاذب یون های شار مغناطیسی با ذرات کلوئیدی اتفاق می افتد.

جهت خرید و فروش این محصول میتوانید با ما در ارتباط باشید:
امین جابری
راه های ارتباطی:
شماره موبایل: 09120336435
شماره تلفن ثابت: 03142510034
آدرس کانال: domisha@
پست الکترونیکی: domisha8@gmail.com
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید